GBK-Väröbacka 1-1

Kan man tänka sej en bättre inledning av påskhelgen än att se det lokala laget sparka igång säsongen på undersköna Galtabäcks IP? -Nej! svarade de 135 som tog plats runt planen på Skärtorsdagskvällen för att se ett numera sedvanligt ungdomligt GBK ta emot ett lite mer rutinerat Väröbacka.
GBKs startelva:
Albin Svensson
Daniel Ragnarsson, Theo Nielsen, Oscar Björkqvist, Albin Skägget Svensson
Pontus Tilleryd , Viktor Svensson, Anton Svensson, Alfred Johansson
Emil Hansson, Oscar Börjesson
På bänken: Anton Karlsson, Arvid Landholm Nilsson, Markus Aronsson o Jonathan Nilsson.

Domaren blåste igång matchen o det var inledningsvis ganska avvaktande spel. Båda lagen kände sej fram på underlaget o på varandra. Gräset gjorde att det var studsigt o svårspelat, trots att Päjas var ute o vältade planen förra veckan. De välskolade vinröda ungdomarna har dock en fantastisk teknik o är trygga med bollen o visade direkt upp en vilja att löpa o göra det jobbigt för motståndarna, som i sin tur använde sina extra kilon för att göra det tufft för hemmalaget.
Första halvlek var en utifrån förutsättningarna (aprilplan o premiärnerver) en taktiskt väl genomförd historia utan speciellt många farliga målchanser. De bästa lägena hade nog bortalaget, inte sällan på fasta situationer, men varje gång var antingen Abbe säker i målet eller så avvärjde det stabila mittbacksparet innan dess.
Däremot smällde det till direkt i början av andra halvlek.
GBK tar avsparken o låter bollen gå runt i nästan hela laget innan den hamnar hos PT till vänster på mittplan. Han spelar fram Skägget på vänsterkanten, som driver ner mot hörnflaggan o slår snett inåt bakåt där Börje kommer forsande o stöter till med ett tillslag o säkert placerar bollen i bortre hörnet. Otagbart för målvakten.
1-0. Stort jubel på läktaren.

Bortalaget vaknade till efter baklängesmålet, vilket gör att spelet öppnar upp sej. Ett lätt regn ger bollen mer fart. Extra snabbt går benen på de vinröda anfallarna Börje o Hasse, som gång på gång är framme o oroar, men kommer inte till så många klara målchanser. Brödraparet på innermitten tar över mer o mer av matchen, men nog börjar det märkas att det saknas lite rutin o lite tyngd här o där i GBK.
I 67e minuten har Väröbacka en hörna som Abbe boxar ut men den nickas tillbaka in i smeten framför mål o flipprar runt mellan olika ben innan den på något sätt hamnar i mål. Abbe med flera protesterar för ruff, men domaren dömer, efter några vilseledande gester, mål.
1-1. Förvirrad besvikelse.

I 77e byts PT ut. In kommer Anton Karlsson som går upp på topp o Börje tar vänsterkanten. GBK vinner mycket boll på mittplan o trycker på o lyckas skapa många nästan-chanser, men utan att bortamålvakten behöver göra några stordåd för att skydda målet.
Väröbacka är inte ofarliga men det blir inga fler mål i matchen.

En väl genomförd premiär på en svårspelad vårplan mot ett motstånd med bra mycket fler matcher i protokollet är avklarad. Div 5 ligger öppen.
/Andy